Convivència amb animals

Escola Nexes. Metodologia. Convivència amb animals.

Nexes és un espai cohabitat per animals. Al nostre espai comptam amb ponis, una ruca, gallines, peixos i centenars d’insectes meravellosos als quals ens comprometem a cuidar i protegir. A més, cada setmana ens acompanyen alguns dels cans d’intervenció de la Fundació S’HORT VELL per anar a passejar, fer alguna activitat o participar de la vida quotidiana a l’estança.

A S’Hort Vell hi viuen més de 60 cavalls, ponis i poltres, que formen part del nostre dia a dia, ja que els veim i interactuam amb ells de camí a l’escola, cada vegada que fem una excursió fora del nostre espai o quan els trobam, lliures, per les instal·lacions. Tots els animals de S’Hort Vell estan acostumats a interactuar amb humans en contextos educatius i/o terapèutics, de manera que es troben completament habituats a la nostra presència i interacció.

A l’escola contemplam com els animals tenen la capacitat de viure en el present, en l’aquí i l’ara. Es mouen en funció de les seves necessitats i afectes. Són sensibles a la nostra energia i estat emocional, i les seves reaccions ens proporcionen informació que ens permet reflexionar sobre la nostra manera d’acostar-nos a ells. Tenen la capacitat de comunicar-se amb nosaltres, sempre que sapiguem llegir-la.

Per poder acostar-nos als animals amb respecte i seguretat per a tots els involucrats, ensenyam els infants a interpretar els senyals no verbals que ens indiquen que un animal està tranquil, estressat, sentint por… Així, també aprenen a posar límits quan són ells els que no volen la proximitat de l’animal o la consideren massa invasiva.

A través del coneixement mutu, la presència, el contacte físic… Els infants van construint un vincle amb els animals, que sense arribar a ser les seves mascotes, poden adquirir una certa rellevància en el seu món emocional. El vincle i la cura d’aquests animals, sumat a conviure en un entorn verd, garanteix que els infants desenvolupin una mirada més holística i sensible cap els éssers que els envolten.