Entorn natural

Escola Nexes. Metodologia. Entorn natural.

La convivència a la natura ens brinda infinites possibilitats. Ens guia a prendre consciència del pas del temps, els processos cíclics, els ritmes lents, les estructures, el silenci, els sons, la mort, el naixement i un llarg etcètera d’experiències de vida. Connecta els infants amb les seves necessitats més íntimes, oferint-los l’encertat ensenyament de regular-les quan les estan sentint al cos.

Sentint el clima, observant les estacions, coneixent les fases lunars, recollint els fruits de temporada, tocant els elements de la terra, olorant les plantes, escoltant ocells cantar… Aprenem contínuament com funciona el món des de l’experiència directa, som conscients d’altres formes de vida i dels diferents processos vitals, entenem que som part d’aquest cicle natural, que pertanyem a un sistema més gran que cal cuidar i protegir. Amb la iniciativa que caracteritza els infants i a través de l’experiència real, aprenen a aprendre, a auto satisfer-se i a cultivar la il·lusió per a descobrir el món que els envolta.

En els últims anys, els beneficis d’acostar la infància a la natura han estat documentats en nombroses recerques científiques, fent referència a:

• Creativitat i cooperació a través del joc
  • Millora de la capacitat cognitiva, observació, concentració i atenció
  • Millora del rendiment acadèmic i l’autodisciplina
  • Afavoreix el raonament, l’esperit crític, la presa de decisions i la resolució de conflictes
  • Afavoreix el moviment, el desenvolupament psicomotor i la consciència corporal
  • Beneficis al sistema immunològic
  • Desenvolupament d’habilitats socials i comunicatives
  • Creixement en harmonia, enfora de contaminació acústica i entorns sobreestimulants

I què passa si fa mal temps?

A l’espai de referència disposam de dues estructures de porxo cobertes, espais interiors dissenyats per a què puguin crear-se diversos ambients, sempre respectant les directrius del projecte. A les instal·lacions de la Fundació S’HORT VELL  també existeix infraestructura a cobert, disponible per a usos múltiples. Les tempestes són excepcionals a la nostra illa i la meteorologia perillosa no és freqüent. No obstant això, estam sempre atentes a les previsions i podem oferir alternatives en cas de necessitat.

Cal no oblidar que “no existeix el mal temps, sinó la roba inadequada”. És a dir que, cal un bon equip i estar en moviment. Roba adequada no vol dir roba especial, simplement roba còmoda i adaptada a la climatologia i sempre “a mà”. Les capes són pràctiques, ja que l’infant pot anar regulant, segons el seu termòstat, si llevar-se o posar-se roba.